ΚΟΥΙΖ - Θέλω να κρατήσω το μυαλό μου σε φόρμα

Πόσα γνωρίζετε για τους τρόπους με τους οποίους μπορείτε να διατηρήσετε το μυαλό σας σε φόρμα; Σημειώστε τις απαντήσεις σας σε καθεμία από τις παρακάτω ερωτήσεις και στη συνέχεια, ελέγξτε την ορθότητά τους.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Ερώτηση 1: Τι πρέπει να κάνω για να γυμνάσω το μυαλό μου;
α. Να λύνετε σταυρόλεξα και σουντόκου
β. Να λύνετε ασκήσεις μαθηματικών και να αποστηθίζετε κείμενα
γ. Να ασχολείστε συστηματικά με μία ποικιλία διανοητικά απαιτητικών δραστηριοτήτων, όπως το διάβασμα, οι ξένες γλώσσες και η μουσική

Ερώτηση 2: Λύνω καθημερινά σταυρόλεξα τα τελευταία 20 χρόνια! Είναι αρκετό για να προστατεύσω το μυαλό μου από την άνοια;
α. Όχι, δεν είναι αρκετό. Θα πρέπει να ασχοληθείτε και με κάποια δραστηριότητα που να περιέχει αριθμούς, όπως του σουντόκου
β. Όχι, δεν είναι αρκετό. Τα σταυρόλεξα τα λύνετε πια μηχανικά. Δεν αποτελούν πρόκληση για τον εγκέφαλό σας και συνεπώς, δεν τον γυμνάζουν. Επιλέξτε δραστηριότητες με τις οποίες δεν έχετε ασχοληθεί στο παρελθόν
γ. Ναι, είναι αρκετό

Ερώτηση 3: Το αν έχω κοινωνική ζωή ή όχι επηρεάζει την πιθανότητά μου να εμφανίσω άνοια;
α. Ναι, οι άνθρωποι που είναι κοινωνικοί και επιδιώκουν τη συναναστροφή με φίλους και μέλη της οικογένειας κινδυνεύουν λιγότερο
β. Ναι, αλλά σε πολύ μικρό βαθμό
γ. Όχι, δεν υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της κοινωνικότητας και του κινδύνου εμφάνισης άνοιας

Ερώτηση 4: Πόσο πρέπει να γυμνάζομαι, για να μειώσω τον κίνδυνο να πάθω Αλτσχάιμερ;
α. Δεν είναι απαραίτητο να γυμνάζεστε. Δεν υπάρχει κάποια σύνδεση μεταξύ της νόσου Αλτσχάιμερ και της σωματικής άσκησης
β. Απαιτούνται τουλάχιστον 2 ώρες έντονης σωματικής άσκησης καθημερινά
γ. Δεν είναι σαφές πόση ακριβώς σωματική άσκηση απαιτείται για να μειώσει κανείς την πιθανότητα να νοσήσει, αλλά 30 λεπτά μέτριας άσκησης την ημέρα θεωρούνται αρκετά

Ερώτηση 5: Καπνίζω. Θα πρέπει να διακόψω το κάπνισμα για να αποφύγω την άνοια;
α. Ναι, το κάπνισμα προκαλεί άνοια
β. Όχι, το κάπνισμα επηρεάζει μόνο την καρδιά και τους πνεύμονες, όχι τον εγκέφαλο
γ. Ναι, οι πρώην καπνιστές έχουν μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας συγκριτικά με τους καπνιστές

Ερώτηση 6: Πίνω συχνά αλκοόλ. Μπορεί αυτό να επηρεάσει αρνητικά την υγεία του εγκεφάλου μου;
α. Όχι, το αλκοόλ δεν επηρεάζει τον εγκέφαλο
β. Όχι, εφόσον πίνετε μόνο κρασί και όχι άλλα αλκοολούχα ποτά
γ. Ναι, η μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ αυξάνει την πιθανότητα εμφάνισης άνοιας. Είναι καλό να πίνετε όχι περισσότερα από 1-2 ποτά την ημέρα

Ερώτηση 7: Οι άνθρωποι που πάσχουν από κατάθλιψη έχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας;
α. Όχι, η κατάθλιψη δεν συσχετίζεται με την εμφάνιση άνοιας
β. Πιθανόν, αλλά αυτό δεν έχει επιβεβαιωθεί ερευνητικά
γ. Ναι, η κατάθλιψη επηρεάζει τη λειτουργία του εγκεφάλου και αν δεν διαγνωστεί και θεραπευτεί έγκαιρα, αποτελεί παράγοντα κινδύνου για την εμφάνιση άνοιας

Ερώτηση 8: Κατά καιρούς ακούω τους ειδικούς να συστήνουν την κατανάλωση πολλών φρούτων, χορταρικών, τροφών πλούσιων σε ω-3 λιπαρά οξέα... Μήπως όλα αυτά είναι υπερβολές;
α. Κάθε άλλο. Η μεσογειακή διατροφή (άφθονα φρούτα και λαχανικά, όσπρια, ελαιόλαδο, ψάρια και πουλερικά σε μέτριες ποσότητες, περιορισμένη κατανάλωση κόκκινου κρέατος) κάνει κάνει καλό στην καρδιά και τον εγκέφαλο και προστατεύει από την άνοια
β. Ναι. Αυτό που έχει σημασία είναι να μην παίρνετε βάρος, όχι το τι τρώτε
γ. Ναι, οι συστάσεις αυτές είναι μάλλον υπερβολικές

Ερώτηση 9: Είμαι 60 ετών. Δεν είναι ήδη πολύ αργά να προστατέψω τον εγκέφαλό μου από την άνοια;
α. Είναι μάλλον αργά
β. Όχι δεν είναι αργά! Οσο νωρίτερα αρχίσει κανείς να φροντίζει την υγεία του εγκεφάλου του, τόσο το καλύτερο, αλλά ακόμα τώρα, οι επιλογές σας μπορούν να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό το αν και πότε θα νοσήσετε
γ. Όχι, δεν είναι αργά! Είτε αποφασίσει κανείς να υιοθετήσει έναν υγιεινό τρόπο ζωής στα 20, είτε στα 60, το όφελος είναι το ίδιο

Ερώτηση 10: Τα κάνω όλα σωστά: φροντίζω την υγεία μου, γυμνάζομαι, ασκούμαι διανοητικά, ακολουθώ τη μεσογειακή διατροφή και είμαι πάντα ανοιχτός σε προσκλήσεις για εξόδους. Άρα, δεν πρόκειται να πάθω Αλτσχάιμερ. Σωστά;
α. Σωστά!
β. Λάθος! Η νόσος Αλτσχάιμερ είναι «γενετικό λαχείο». Αν υπάρχει στα κύτταρα του εγκεφάλου σας, δεν μπορείτε να κάνετε κάτι για να την αποφύγετε
γ. Λάθος! Υιοθετώντας έναν υγιεινό τρόπο ζωής μειώνεται σημαντικά η πιθανότητα να πάθετε Αλτσχάιμερ, αλλά δεν εκμηδενίζεται

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

Ερώτηση 1: Τι πρέπει να κάνω για να γυμνάσω το μυαλό μου;
Απάντηση: γ. Να ασχολείστε συστηματικά με μία ποικιλία διανοητικά απαιτητικών δραστηριοτήτων, όπως το διάβασμα, οι ξένες γλώσσες και η μουσική

Ερώτηση 2: Λύνω καθημερινά σταυρόλεξα τα τελευταία 20 χρόνια! Είναι αρκετό για να προστατεύσω το μυαλό μου από την άνοια;
Απάντηση: β. Όχι, δεν είναι αρκετό. Τα σταυρόλεξα τα λύνετε πια μηχανικά. Δεν αποτελούν πρόκληση για τον εγκέφαλό σας και συνεπώς, δεν τον γυμνάζουν. Επιλέξτε δραστηριότητες με τις οποίες δεν έχετε ασχοληθεί στο παρελθόν

Ερώτηση 3: Το αν έχω κοινωνική ζωή ή όχι επηρεάζει την πιθανότητά μου να εμφανίσω άνοια;
Απάντηση: α. Ναι, οι άνθρωποι που είναι κοινωνικοί και επιδιώκουν τη συναναστροφή με φίλους και μέλη της οικογένειας κινδυνεύουν λιγότερο

Ερώτηση 4: Πόσο πρέπει να γυμνάζομαι, για να μειώσω τον κίνδυνο να πάθω Αλτσχάιμερ;
Απάντηση: γ. Δεν είναι σαφές πόση ακριβώς σωματική άσκηση απαιτείται για να μειώσει κανείς την πιθανότητα να νοσήσει, αλλά 30 λεπτά μέτριας άσκησης την ημέρα θεωρούνται αρκετά

Ερώτηση 5: Καπνίζω. Θα πρέπει να διακόψω το κάπνισμα για να αποφύγω την άνοια;
Απάντηση: γ. Ναι, οι πρώην καπνιστές έχουν μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας συγκριτικά με τους καπνιστές

Ερώτηση 6: Πίνω συχνά αλκοόλ. Μπορεί αυτό να επηρεάσει αρνητικά την υγεία του εγκεφάλου μου;
Απάντηση: γ. Ναι, η μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ αυξάνει την πιθανότητα εμφάνισης άνοιας. Είναι καλό να πίνετε όχι περισσότερα από 1-2 ποτά την ημέρα

Ερώτηση 7: Οι άνθρωποι που πάσχουν από κατάθλιψη έχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας;
Απάντηση: γ. Ναι, η κατάθλιψη επηρεάζει τη λειτουργία του εγκεφάλου και αν δεν διαγνωστεί και θεραπευτεί έγκαιρα, αποτελεί παράγοντα κινδύνου για την εμφάνιση άνοιας

Ερώτηση 8: Κατά καιρούς ακούω τους ειδικούς να συστήνουν την κατανάλωση πολλών φρούτων, χορταρικών, τροφών πλούσιων σε ω-3 λιπαρά οξέα... Μήπως όλα αυτά είναι υπερβολές;
Απάντηση: α. Κάθε άλλο. Η μεσογειακή διατροφή (άφθονα φρούτα και λαχανικά, όσπρια, ελαιόλαδο, ψάρια και πουλερικά σε μέτριες ποσότητες, περιορισμένη κατανάλωση κόκκινου κρέατος) κάνει κάνει καλό στην καρδιά και τον εγκέφαλο και προστατεύει από την άνοια

Ερώτηση 9: Είμαι 60 ετών. Δεν είναι ήδη πολύ αργά να προστατέψω τον εγκέφαλό μου από την άνοια;
Απάντηση: β. Όχι δεν είναι αργά! Οσο νωρίτερα αρχίσει κανείς να φροντίζει την υγεία του εγκεφάλου του, τόσο το καλύτερο, αλλά ακόμα τώρα, οι επιλογές σας μπορούν να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό το αν και πότε θα νοσήσετε

Ερώτηση 10: Τα κάνω όλα σωστά: φροντίζω την υγεία μου, γυμνάζομαι, ασκούμαι διανοητικά, ακολουθώ τη μεσογειακή διατροφή και είμαι πάντα ανοιχτός σε προσκλήσεις για εξόδους. Άρα, δεν πρόκειται να πάθω Αλτσχάιμερ. Σωστά;
Απάντηση: γ. Λάθος! Υιοθετώντας έναν υγιεινό τρόπο ζωής μειώνεται σημαντικά η πιθανότητα να πάθετε Αλτσχάιμερ, αλλά δεν εκμηδενίζεται

 

 

Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα της ιστοσελίδας μας?
Συμπληρώστε το όνομα και το e-mail σας στα παρακάτω πεδία